03.05.2011

Brugmansia

Kjøpte en egletrompet på Bakker i fjor. Hadde ikke de helt store forhåpningene, men den ble ikke så verst.
Jeg satte den inn i vinter, den fikk nye skudd og så grei ut. Men så trodde den var død, klippet den en gang, så en gang til og ja så skam klipte jeg den.
Ikke mye liv, men så da jeg skulle kaste den såg jeg at der var liv i røttene. Ja da kunne jeg jo ikke kaste den, men det skjedde ingenting. Satt den i drivhuset og vurderte kompostbingen til den. Men så såg jeg en ør liten grønn prikk på stammen. Så jeg lot den stå ,i dag så jeg et skudd fra rota ikke noe pusletet lite skudd men ett solid fint ett. Uansett hva som skjer nå er det kanskje håp om en avlegger fra denne. Enda godt det skal mye til før en plante blir kasert her i huset.

Er det anntydning til liv er der håp!!!!

5 kommentarer:

  1. Det høres bra ut! De har flotte blomster, engletrompetene! Overvintra du den lyst eller i mørk kjeller? Jeg har hatt engletrompet jeg også, men de fikk spinnmidd i den varme stua - så de er kasta...

    SvarSlett
  2. Anonym08:28

    Livskraftig. Jeg har gjort noe liknende med en yukka - som jeg fant levende igjen i kompostkassen etter en vinter (den hadde ligget i sentrum av komposten). Den ble uansett ikke tatt til nåde.

    SvarSlett
  3. Ja de overrasker stadig disse plantene. jeg har flere tvilsomme Brugmansia stående i drivhuset i håp om at de skal skyte fra rota, eller langt nede på stammen. De har fått litt medfart i vinter, men jeg gir ikke opp håpet ennå :-)

    SvarSlett
  4. Vi har en bod bak i garasjen som er isolert, vi har ikke komunal kloakk. Vi har et eget renseanlegg der inne som avgir varme, dermed lå temp aldri under 5 grader. Jeg hadde ikke lys på, annet enn når jeg stakk innom. I år var det tørken som gjorde at den ikke ble så bra. ifjor tok jeg livet av dem med vann. Godt å høre at Trine (brugmansia helten min) ikke alltid får de til heller.

    SvarSlett
  5. Kryssar fingrane for at engletrompeten blir fin utpå sommaren :)

    SvarSlett