30.01.2010

Tomatfrø "eksperiment"

Leste på Gal en lang prosess for å vaske og tørke tomatfrø. Ligge i vann noen dager, og tørke noen uker, leenge å vente for meg som er utålmodig. Så da jeg var hjemme med syke barn på onsdag, hentet jeg en tomat. Tok ut frøene, tørket av hinnen i tørkepapir, sådde dem og satt potten på varmekablene i gangen. I dag lørdag spirte det som bare det i potta. Venter på frø fra Impecta også, de er tørket så de spirer nok ikke like kjapt. Da blir det tomater fra "Kiwi tomater", og sherrytomater fra Impecta. Har sådd ferske frø fra parika, det gjorde jeg i fjor og det funka fint. De ble sådd onsdag og begynt å spire dei med.
Lite bilde dokumentasjon fra meg får ikke ladet batteriet til kameraet, nytt batteri er på vei i posten

3 kommentarer:

  1. Hadde en gang her cherry-tomater - type søte! De var enormt villige. Er det ikke slik at de ikke trenger å knipes, mens andre tomater må knipes?

    Vi har forresten kjøpt oss nytt hus. I april flytter vi til Åsane - litt nærmere alle! Vi gleder oss, men har jo en del å gjøre her først. Huset er taksert og fotografert, og til uken blir det vel lager prospekt. Uken etter blir det vel visning.

    PS! Får en liten hageflekk og blomterbed! JIPPI!!!!!!!!!!

    SvarSlett
  2. Det fungerer like bra å så ferske frø direkte, både tomat og chili. Tørre frø legger jeg i vann over natten. Du fikk imponerende rask spiring på frøsådden...

    Ønsker deg fortsatt god helg!

    SvarSlett
  3. Det er absoulutt både billig og vellykket å så ferske frø. Vet en at tomaten, eller paprikaen eller hva det nå måtte være er god får det heller være at en ikke vet navnet på dem:)

    SvarSlett